Vajinismus

Vajinismus cinsel birleşme anında vajen kaslarının istemsiz olarak kasılarak cinsel birleşmenin gerçekleşememesi durumudur.

Belirtileri

Kişide cinsel birleşmeye karşı aşırı bir korku ,fobi olabilir. Vajinismusu olan kadınlar bilinçli olarak partnerleri ile ilişki isteyebilirler fakat bilinçdışı süreçlerde penisin vücuda girişini engelleme durumu olabilir.

Sebepleri

Vajinismusun çok çeşitli biyopsikososyal sebepleri olabilir; cinsel yanlış inanışlar ve tutumlar, dini inanış, cinsel eğitimin ve bilginin yetersiz oluşu,daha öncesinde yaşanmış cinsel travmatik bir olay, gebe kalma korkuları gibi.Korkular en çok cinsel birleşme sırasında penis yüzünden aşırı acı çekme korkularıdır.

Vajinismus tanısı konulmadan önce kişinin kadın hastalıkları ve doğum hekimi tarafından ayrıntılı jinekolojik muayenesinin yapılması gerekir.Benzer tabloyu yaratabilecek anatomik,organik sebeplerin dışlanması gerekir. DSM 5'te (Amerikan Psikiyatri Birliği Mental Hastalıklar Tanı Kılavuzu) Cinsel Organlarda –Pelviste Ağrı /İçe Girme Bozukluğu’ adı ile tanı kriterleri sıralanmıştır. İşlevselliğin bozulması ,bu durumun kişide klinik açıdan belirgin sıkıntıya neden olması şartları aranır, en az 6 ay belirtilerin sürmesi gerekir.

Vajinismus tanısı konmadan önce ayrıntılı fizik ve jinekolojik muayene yapılmalıdır.Fakat cinsel birleşmeye karşı aşırı korku duyan birey için jinekolojik muayene travmatik olabilir.Muayene öncesinde kişiye bilgi vermek,kendi kendine telkin yöntemleri öğretmek,gevşeme ve nefes egzersizleri muayenenin yaratabileceği stresi azaltabilir.Vajinismus ile en çok karışan tablolardan biri disparoni denen cinsel ilişki sırasında ağrı yakınmasıdır.Vajinismusta disparoniye göre temel fark ağrının yanı sıra cinsel ilişkiden aşırı korku ve fobidir.Ayrıca vajinismus benzeri semptomlar yaratan anatomik,organik nedenlerin dışlanması gerekir.

Tedavisi

Genelde psikiyatrist, cinsel terapist/psikolog ve fizyoterapistin işbirliği gerekir. Hastalara bilişsel davranışçı tekniklere dayanan cinsellik terapisi uygulanıp başarılı sonuçlar alınabilir.

Seyri

Vajinismus tanısı konan birçok hasta doğru terapist/hekim tarafından tedavi gördüğünde yüz güldürücü sonuçlar alınmaktadır.

Dr. Ahmet HERDEM

-Amerikan Psikiyatri Birliği, Ruhsal Bozuklukların Tanısal ve Sayımsal Elkitabı, Beşinci Baskı(DSM-5) Tanı Ölçütleri Başvuru Elkitabından ,çev.Köroğlu E, Hekimler Yayın Birliği,Ankara 2013

-Cinsel Terapi İlkeleri Ve Uygulamaları/editör: Sandra R.Leiblum/1.Baskı, Ck Yayınevi,Ekim 2013

-Ruh Sağlığı Ve Bozuklukları/Prof.Dr.M.Orhan Öztürk,Prof.Dr.Aylin Uluşahin/2. Cilt/11. Baskı